
- (078) 489 320
- понеделник, 11:30–12:30 среда, 11:30–12:30
- natasac@fzf.ukim.edu.mk
- профил на ризницата на УКИМ
- ORCID ID: 0000-0001-9324-8117
д–р Наташа Чичевска-Јованова
Наташа Чичевска-Јованова е родена во Штип на 24.4.1971 година. Основното и средното образование ги завршила во Штип со континуиран одличен успех. Во 1988 година, по повод 30-годишнината на медицинско училиште УМЦ „Вељко Влаховиќ“ – Штип е избранa за најдобар ученик во училиштето. Во 1994 година дипломирала на Дефектолошкиот факултет во Белград, Р Србија.
Во учебната 1994/1995 година се вработила во ПОУ „Иднина“ во Скопје како дефектолог во одделенска настава, каде што работела сè до ноември 1996 година. Истата година е примена како помлад асистент на Институтот за педагогија на Филозофскиот факултет во Скопје на студиите за дефектологија.
Во учебната 1995/1996 се запишала на втор циклус (магистерски) студии на Дефектолошкиот факултет во Белград. Студиите ги завршила со просечен успех 9,2 на 21.12.2001 година, со одбрана на магистерскиот труд на тема: „Влијанието на соматопедскиот третман врз моторните способности кај лесно ментално ретардираните ученици“. Со тоа се здобила со академски степен – магистер по дефектолошки науки.
Во февруари 2003 и јуни 2006 година била избрана/реизбрана за асистент на Институтот за дефектологија при Филозофскиот факултет во Скопје.
Во март 2008 година, на Институтот за дефектологија при Филозофскиот факултет во Скопје го одбранила докторскиот труд со нaслов: „Проценка на моторното и когнитивното функционирање кај лицата со церебрална парализа и лицата со лесна ментална ретардација“ пред Комисија во состав: проф. д-р Горан Ајдински (ментор), проф. д-р Горан Недовиќ, проф. д-р Љупчо Ајдински, проф. д-р Ристо Петров и проф. д-р Даниела Димитрова-Радојичиќ, и со тоа се стекнала со научниот степен доктор на дефектолошки науки.
Во јуни 2008 година, д-р Наташа Чичевска-Јованова е избрана за доцент на Институтот за дефектологија на Филозофскиот факултет во Скопје за следниве научни дисциплини на додипломските студии: дефектологија, ран третман и методика. Во јануари 2013 година е избрана за вонреден професор по научните области (дисциплини): дефектологија, клиничка дефектологија и методика. Од јануари 2018 година е редовен професор по научните области: дефектологија, методика и ортопедагогија.
Посетувала курсеви и семинари и остварила студиски престои на универзитетите во Холандија, Италија и Бугарија.
Професионални активности: Член е на редакцискиот одбор на меѓународните научни стручни списанија: Journal of Special Еducation and Rehabilitation (Р.Македонија) и Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (Р Србија). Член е на редакцискиот одбор на „Годишен зборник на Филозофски факултет“ (2008-2011); претседател на Комисијата за издавачка дејност, Сојуз на дефектолози (2009-2010); член на комисијата за издавачка дејност при Филозофскиот факултет (од 2.10.2018 до 1.10.2020); претседател на Научниот одбор на 4-тата меѓународна конференција со наслов: „Современи аспекти во специјалната едукација и рехабилитација на лицата со инвалидност, oктомври, Охрид, 2013; член на програмскиот одбор на Прва конференција на тема „Тимски пристап во медицинската рехабилитација на децата со попреченост“, Гостивар, 17. 10.2015; член на Организациониот одбор на Меѓународна конференција во Скопје 2009 и на Меѓународната конференција: Улогата на дефектологот во институционалниот и вонинституционалниот третман на децата со посебни образовни потреби, 15 години Институтот за дефектологија, Скопје 2008.
Била уредник на зборниците на трудови на меѓународниот стручен собир „Инклузивно образование – состојба и предизвици“ 17-19 мај, Струмица, 2012 и на 4-тата меѓународна конференција со наслов: „Современи аспекти во специјалната едукација и рехабилитација на лицата со инвалидност“ 17-19 oктомври, Охрид, 2013.
Била раководител на постдипломски студии (еден мандат од учебна 2013/2014 до 2016/2017) на три студиски програми, и тоа: Инклузивно образование од областа на специјалната едукација и рехабилитација; Специјалната едукација и рехабилитација (60 кредита) и Специјалната едукација и рехабилитација (120 кредита); од 24.11.2017 година до денес е раководител на третиот циклус студии по дефектологија.
До денес била ментор на 88 дипломски работи, 17 магистерски работи и 4 докторски дисертации.
Била соработник во изработката на иновираните наставни програми за учениците со пречки во психичкиот развој.
Наташа Чичевска Јованова била избрана за спортист на годината на град Штип за 1987 година; на Републичкото поединечно првенство во пинг-понг за јуниори во Струга, во 1988 година станала јуниорски првак на Македонија. Истата година, по повод 30-годишнината на медицинското училиште УМЦ „Вељко Влаховиќ“ – Штип е избрана за најдобар ученик во училиштето. Учествувала во спортски натпревари во пинг-понг, ракомет, кошарка, одбојка; била извидник – началник четоводител.
Истражувачки интереси: Рана интервенција на деца со пречки во развојот, инклузивно образование, ученици со интелектуална попреченост, ученици со моторни нарушувања, ученици со аутизам, семејството и децата со пречки во развојот, стратегии за работа со ученици со пречки во развојот.
Проф. д–р Наташа Чичевска Јованова изведува настава и вежби по предметите:
На првиот циклус студии:
На вториот циклус студии:
-
1
[ДП 1011/18] Едукација и рехабилитација на лицата со интелектуална попреченост
-
2
[ДП 105И/18] Рана интервенција и едукација на деца со пречки во развојот
-
3
Инклузивно образование на ученици со моторни нарушувања
-
4
[ДП1041/18] Едукација и рехабилитација на лица со моторни нарушувања
-
5
[ДП1043/18] Современи трендови во окупационата терапија
-
6
[ИО102З/18] Рана интервенција и инклузија
-
7
[ИО113И/18] Инклузивно образование на ученици со моторни нарушувања
-
8
[ИО116И/18] Инклузивно образование на ученици со аутистичен спектар на нарушувања
На третиот циклус студии:
-
1
[ДЕФ2] Современи аспекти во едукацијата на лицата со инвалидност
-
2
[ДЕФ13] Семејство на деца со пречки во развојот
-
3
[ДЕФ14] Рана инклузија на децата со пречки во развојот
-
4
[ДЕФ15] Церебрална парализа
-
5
[ДЕФ16] Креативна терапија
БИБЛИОГРАФИЈА
Книги и поглавја од книги од стручна област:
- Chichevska Jovanova, N., Mert, A., & Köse, Y. (2024). Özel eğitimde yardımcı
teknolojiler. Во M. Balcı (Ур.), Özel eğitim (стр. 137–146). Nobel Bilimsel Eserler.
(ISBN: 978-625-376-079-3) - Chichevska Jovanova, N., Ramo Akgün, N., & Rashikj Canevska, O. (2024). Intellectual
disability through history: From ancient prejudice to modern support. In K. Baş (Ed.),
International studies and evaluations in the field of educational sciences (pp. 117–138).
Ankara: Akademisyen Publishing. (ISBN 978-625-5955-64-7) - Рашиќ-Цаневска О., Чичевска-Јованова Н., (2021). Методика на работа со
ученици со моторни нарушувања. Скопје: Филозофски факултет. - Чичевска-Јованова Н. (2018). Методика на наставата за ученици со интелектуална
попреченост. Скопје: Филозофски факултет. (ISBN 978-608-238-143-5) - Чичевска-Јованова Н., Рашиќ-Цаневска О. (2023, 2013). Рана интервенција на
деца родени со фактор на ризик. Скопје: Филозофски факултет. (ISBN 978-608-238-
033-9)
Прирачници - Каровска Ристовска, А., Филиповска M., Ајдински Г., Чичевска-Јованова Н.,
Димитрова-Радојичиќ Д., Рашиќ-Цаневска О., Станојковска-Трајковска Н.,
Кескинова А., Георгиевска С., Дуковска В, Костадиновска Е., Какабадзе Н, Диел
К., Варгас-Барон Е. (2023). Анализа на состојбата со раната интервенција во
детството во Северна Македонија. Скопје: Фонд за деца на Обединетите Нации
(УНИЦЕФ), Kанцеларија Скопје. (ISBN ENG 978-608-4787-94-5).
http://hdl.handle.net/20.500.12188/27567 - Karovska Ristovska, A., Filipovska М, Ajdinski G, Chichevska-Jovanova N.,
Dimitrova-Radojichikj D., RashikjCanevska O., Stanojkovska-Trajkovska N., Keskinova
A., Gjeorgjievska S., Dukovska V., Kostadinovska E., Kakabadze N., Diehl K., Vargas-
Barón E. (2023). Situation Analysis on Early Childhood Intervention in North
Macedonia. Skopje: United Nations Children’s Fund (UNICEF), Country Office Skopje.
http://hdl.handle.net/20.500.12188/27568 - Karovska Ristovska, A., Filipovska М, Ajdinski G, Çiçevska-Jovanova N., Dimitrova-
Radojiçiq D., Raşiq Canevska O., Stanojkovska-Trajkovska N., Keskinova A.,
Gjeorgjievska S., Dukovska V., Kostadinovska E., Kakabadze N., Diehl K., Vargas-
Barón E. (2023). Analiza e Situatës mbi Ndërhyrjen e Hershme në fëmijëri në
Maqedoninë e Veriut. Shkup: Fondi i Kombeve të Bashkuara për Fëmijët (UNICEF),
Zyra në Shkup. ISBN (978-608-4787-95-2) http://hdl.handle.net/20.500.12188/27566 - Даскаловски, Д., Каровска Ристовска, А., Ајдински, Г., Чичевска-Јованова, Н.,
Рашиќ-Цаневска, О., Димитрова-Радојичиќ, Д., Станојковска-Трајковска, Н.,
Филиповска, М., Матлијовска Ристоски, И. (2022). Прирачник за процена на
раниот детски развој (раѓање до 5 години). Скопје: Д. Даскаловски. (ISBN 978-608-
66978-0-8) - Каровска Ристовска А., Чичевска-Јованова Н., Рашиќ-Цаневска О., Станојковска-
Трајковска Н. (2021). Прирачник за наставници и училишни инклузивни тимови.
Скопје: Фондација за образовни и културни иницијативи „Чекор по чекор“-
Македонија. (ISBN 978-608-4857-76-1). http://hdl.handle.net/20.500.12188/26273 - Karovska Ristovska А., Çiçevska-Jovanova N., Rashiq-Canevska O., Stojanovska-
Trajkovska N. (2021). Doracak për arsimtarë dhe ekipet inkluzive shkollore. Shkup:
Fondacioni për iniciativa arsimore dhe kulturore “Hap pas Hapi” – Maqedoni. (ISBN
978-608-4857-77-8) http://hdl.handle.net/20.500.12188/26274
Работни тетратки
- Чичевска-Јованова Н., Петровић-Тодорова С. (2020). Учим да пишем радна свеска са
графомоторним вежбама. Скопје: Санто-Стеф-С. (ISBN 978-608-65719-2-4) - Чичевска-Јованова Н., Тодорова С. (2014). Учам да пишувам. Скопје: Санто-Стеф-С.
(ISBN 978-608-65719-0-0) - Трудови со оригинални научни резултати, објавени во референтно
научно/стручно списание со меѓународен уредувачки одбор - Chichevska-Jovanova N., Arsovski D., Joldeska E. (2025). Feeding challenges, dietary
adaptations, and nutritional support in individuals with cerebral palsy. Hrvatska revija za
rehabilitacijska istraživanja. Vol 61, br. 1, str. 65-75. https://doi.org/10.31299/hrri.61.1.4 - Chichevska-Jovanova N., Rashikj-Canevska O. (2024). The Differences between
Mainstream and Special Education. The Annual of the Faculty of Philosophy, Skopje,
77(1):557-567. DOI: https://doi.org/10.37510/godzbo2477545chj - Чичевска Јованова Н., Рашиќ Цаневска О. (2024). Разлики меѓу редовното и
специјалното образование. Годишен зборник на Филозофски факултет, Скопје 77(1)
454-556. DOI: https://doi.org/10.37510/godzbo2477545chj - Arsovski D., Chichevska Jovanova N. (2024). The impact of massage therapy on upper
extremity function in children with cerebral palsy. Timişoara Physical Education and
Rehabilitation Journal 17 (33) 1-10. https://tperj.uvt.ro/volume-17-issue-33/ - Chichevska Jovanova N., Ilieska V., Rashikj Canevska O., Ramo Akǧun N. (2024). Sleep
Disorders among Individuals with Developmental Disabilities: A Comprehensive Analysis.
European Journal of Special Research, 10 (6): 184-198.
http://dx.doi.org/10.46827/ejse.v10i6.5595 file:///C:/Users/User/Downloads/5595-22227-2-
PB%20(6).pdf - Jakovchevska A., Chichevska Jovanova N. (2024). Exploring Parental Perspectives: The
Impact of Assistive Technologies on Inclusive Education for Children with Disabilities.
Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji, Exploring Parental Perspectives, 6 (7),
148-160. http://hdl.handle.net/20.500.12188/31023 - Chichevska-Jovanova N., Rashikj-Canevska O. (2023). The Importance of Hiking and the
Role of the Hiking Guide in Supporting People with Autism. Annual of the Faculty of
Philosophy, Skopje, 76: pp. 733-744. UDK: 796.524:616.89-05
http://hdl.handle.net/20.500.12188/29124 - Rashikj-Canevska O., Nikolovska A., Ramo Akǧun N., Troshanska J., Chichevska-Jovanova
N. (2023). Troughts, Attitudes and Experiences of Parents of Children with Disabilities in the
Republic of North Macedonia About Comprehensive Sexuality Education. Sexuality and
Disabilities 40(4), DOI: 10.1007/s11195-022-09773-9
http://hdl.handle.net/20.500.12188/25521 - Haskaj A., Cicevska Jovanova N. (2020). Students with Special Educational Needs in the
Education process. PHILOSOPHICA International Journal of Social and Human Sciences,
7(13-14): 9-13. (ISSN 1857-9272 (Print) ISSN 2671-3020 (Online)).
http://sites.google.com/unite.edu.mk/philosophica/vol-7-no-13-14 - Haskaj A., Cicevska Jovanova N. (2020). Attitudes of Teachers Regarding the Inclusion of
Parents in the Educational process of Students. PHILOSOPHICA International Journal of
Social and Human Sciences, 7(13-14): 14-18. (ISSN 1857-9272 (Print) ISSN 2671-3020
(Online)). http://sites.google.com/unite.edu.mk/philosophica/vol-7-no-13-14 - Chichevska Jovanova N., Rashikj Canevska O., Stankovska Kolevska J. (2020). Inclusion of
the students with different types of disabilities in primary school. Воспитание / Vospitanie –
Journal of Educational Sciences, Theory and Practice, 11(15): 185-198. (ISSN 1857-8705)
(UDC: 373.3:376.011.3-051(497.711)).
http://js.ugd.edu.mk/index.php/vospitanie/article/view/3628/3276
http://js.ugd.edu.mk/index.php/vospitanie/article/view/3601/3252
- Chichevska-Jovanova N., Rashikj-Canevska O., Karovska-Ristovska A., Dimitrova-
Radojichikj D., Cekovska V. (2018). Specific learning difficulties manifestation in children
with average intelligence and children with intellectual disabilities. Journal of Special
Education and Rehabilitation. 19(3–4): 7–24. (UDK: 159.922.7-056.36) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N., Rashikj-Canevska O. (2016). Attitudes
of the Macedonian Preschool Teachers toward Students with Disabilities. Alberta Journal of
Educational Research. 62(2): 184-198. (ISSN: 1923-1857) - Kostikj Ivanovikj V., Chichevska-Jovanova N. (2016). Relation between quality of life,
choice making, and future expectations in adults with intellectual disability. Journal of
Special Education and Rehabilitation. 17(3-4): 29-45. (DOI: 10.19057/jser.2016.8) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2016). Inclusive Education: Pre-
service Teachers’ and Pre-service Educators’ Attitudes. International Journal for Education,
Research and Training. 2(1):144-149 (UDK 376.091) - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2016). Parental Involvement in
Educational Process for Students with Disabilities, International Journal for Education,
Research and Training. 2(2):70-76 (UDK 37.018-056.36-057.874) - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2016). Attitudes of students with
typical development towards students with disabilities. International Journal of Knowledge
without borders. 12.1:215-220 (ISSN 1857-92) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2016). Inclusive education: a question
of attitudes of people with disabilities. International Journal of Knowledge without borders.
12.1:35-39 (ISSN 1857-92) - Чичевска-Јованова Н., Рашиќ-Цаневска О. (2015). Социјална инклузија на децата со
интелектуална попреченост и децата со церебрална парализа. Ревија за социјална
политика. 8 (11/2): 509-522. (ISSN 1857-6052 UDK:364-25-056.34-053.2) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska – Jovanova N. (2015). Teacher’s Acceptance of
Students with Disability. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education- Education:
Theory & Practice. 24(5): 647-656. (ISSN 1313-8235) - Rashikj-Canevska O., Chichevska-Jovanova N. (2015). Some determinats of Quality of Life
in patients suffering from Multiple sclerosis. Journal of Special Education and Rehabilitation.
16(1-2): p.17-35. (ISSN 1409-6099 DOI: 10.1515/jser-2015-0002) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska – Jovanova N. (2014). Parents attitude: inclusive
education of children with disability. (IJCRSEE) International Journal of Cognitive Research
in Science, Engineering and Education. 2(1): 13-17. (UDK 316.644-055.52:376.1-
056.26/.36(497.7)) - Keskinova A., Chichevska – Jovanova N., Ajdinski G. (2013). Socioeconomic status of the
families with children with intellectual disability. Croatian review of rehabilitation research.
49(2): 181-187. (ISSN: 1331-3010) (http://hrcak.srce.hr/112821?lang=en) - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska – Jovanova N. (2013). The attitudes of primary
school teachers on inclusive education in the Republic of Macedonia. Croatian review of
rehabilitation research. 49(Supplement): 164-172. (UDK 376.1) - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2013). Parents of children with
developmental disabilities: stress and support. Journal of Special Education and
Rehabilitation. 14(1-2): 7-19 (DOI: 10.2478/v10215-011-0029-z) - Novachevska I., Dimchevska I., Pavlovska S., Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-
Radojichikj D. (2011). Inclusive culture in pre-school institutions. Journal of Special
Education and Rehabilitation (1-2): 7-16. (DOI: 10.2478/v10215-011-0001-y) - Chichevska-Jovanova, N., Dimitrova-Radojichikj, D. (2009). Self-evaluation of
competences of the special educators and rehabilitators in the special institution. Journal of
Special Education and Rehabilitation. (1-2):25-32. (UDK: 371.125.044.4) - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2007). Assessment of visual perception
in students with special educational needs. Journal of Special Education and Rehabilitation
(3-4): 59-66. - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2007). Implementation of the Bologna
Process at the Institute of special education and rehabilitation. Journal of Special Education
and Rehabilitation. 8(3-4): 5-14. - Jachova Z., Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2004). Early intervention
of children with disabilities. Journal of Special Education and Rehabilitation. 5 (1-2): 47-59. - Chichevska-Jovanova N. (2000). The impact of somathopedical treatment of the Vital
capacity with mild mentally and insufficiently developed pupils. Journal of Special Education
and Rehabilitation. 4 ( 3-4): 59-67. - Cicevska-Jovanova N. (2000). Rehabilitation of persons with cerebral palsy. Journal of
Special Education and Rehabilitation. 4 (1-2): 38-42. - Jacova Z., Soltirova E., Ikonomova S, Cicevska N., Gjeorgieva N. (1997). Pre-school
upbringing of children with developmental difficulties – condition for successful integrational
education. Journal of Special Education and Rehabilitation. 1(4): 9-21.
Трудови со оригинални научни резултати, објавени во научно/стручно списание - Rashikj Canevska О., Chichevska Jovanova N. (2021) Specifics in the application of
teaching resources and specific teaching aids for students with motor impairments. Annual of
the Faculty of Philosophy, Skopje, 74: 625-650. http://hdl.handle.net/20.500.12188/24519 - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2018) Higher education of students
with disabilities: a literature review. Annual of the Faculty of Philosophy, Skopje, 71: 417-
436. - Чичевска-Јованова Н., Димитрова-Радојичиќ Д. (2017) Пишување мерливи цели во
индивидуален образовен план. Годишен зборник на Филозофскиот факултет,
Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ – Скопје, 70, стр.365-386. (ISSN 0350-1892)
(УДК:37.091.214:37.06) - Димитрова-Радојичиќ Д., Чичевска-Јованова Н. (2016). Квалитет на живот: лица со и
без инвалидност. Годишен зборник на Филозофскиот факултет, Универзитет „Св.
Кирил и Методиј“ – Скопје. 69:249-256. (ISSN 0350-1892) (УДК: 364.2-787.3-056.26
(497.7)) - Чичевска-Јованова Н., Рашиќ-Цаневска О. (2015). Први реакции на родителите на
деца со пречки во развојот. Годишен зборник на Филозофскиот факултет, Универзитет
„Св. Кирил и Методиј“ во Скопје, Вол. 68, стр. 175-188. (УДК: 364-787.3 : 159.922.76-
056.34) - Димитрова-Радојичиќ, Д., Чичевска-Јованова, Н. (2009). Инклузивната култура во
редовните училишта. Годишен зборник на Филозофскиот факултет, Универзитетот
„Св. Кирил и Методиј“ во Скопје, стр. 571-581. (УДК: 376:371.212.073) - Чичевска-Јованова, Н. (2008). Проценка на моторното и когнитивното
функционирање кај лицата со церебрална парализа и лицата со лесна ментална
ретардација. Годишен зборник на Филозофскиот факултет, Универзитет „Св. Кирил и
Методиј“ во Скопје, стр. 551-567. - Јачова З., Димитрова-Радојичиќ Д., Чичевска-Јованова Н. (2006). Ставовите на
студентите кон примената на видеоинтеракцијата во наставата како нов методски
пристап, Образовни рефлексии 1, Скопје.
Труд со оригинални научни/стручни резултати, објавен во зборник на трудови од
научен/стручен собир со меѓународен уредувачки одбор
- Karovska Ristovska, A., Keskinova, A., Chichevska-Jovanova, N., Rashikj-Canevska, O.,
Filipovska, M., Nikolovska, E., & Ajdinski, G. (2025). National Situation Analysis on Early
Childhood Intervention in North Macedonia: Perspectives of parents and caregivers. In
Conference Proceedings of the 1st International Conference – Challenges of Contemporary
Families (pp. 290–310). http://hdl.handle.net/20.500.12188/33632
- Rashikj Canevska O., Chichevska Jovanova N., Troshanska J., Ramadani Rasimi T.,
Dimitrovska K. (2024). First reactions and future expectations of parents of children with
developmental disabilities. 10th International Conference: Research in Education and
Rehabilitation Sciences ERFCON 2023, Zagreb, Croatia.
http://hdl.handle.net/20.500.12188/29885 - Troshanska J., Ramadani Rasimi T., Chichevska Jovanova N., Rashikj Canevska O. (2024).
Healthcare access barriers for individuals with autism: The awareness of medical
professional. 10th International Conference: Research in Education and Rehabilitation
Sciences ERFCON 2023, Zagreb, Croatia. http://hdl.handle.net/20.500.12188/29886 - Rashikj-Canevska О., Chichevska Jovanova N., Ilievska I. (2023). Does long-term
hospitalization affect sensorimotor and cognitive abilities in children? „2023-2024
International Education Symposium on post pandemic issues from early childhood to tertiary
education: How shall we recover?“, Istanbul Aydın University. - Karovska Ristovska, A., Daskalovski D., Ajdinski G, Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-
Radojichikj D., Rashikj Canevska O., Stanojkovska-Trajkovska N., (2023). Updating
University Curricula in Early Childhood Intervention. VI International Scientific Conference:
30 Years Special Education and Rehabilitation Studies, Ohrid, R.N. Macedonia.
http://hdl.handle.net/20.500.12188/28345 - Velevska V., Stojanova T., Chichevska Jovanova N. (2023). Assessment of Independence in
Performing Daily Activities in Students with Intellectual Disabilities and in Students with
Autistic Spectrum Disorder, VI International Scientific Conference: 30 Years Special
Education and Rehabilitation Studies, Ohrid, R.N. Macedonia.
https://repository.ukim.mk/handle/20.500.12188/28355 - Chichevska Jovanova N., Rashikj Canevska O. (2022). Development of the inclusive
approach towards persons with disabilities in the Republic of North Macedonia. International
scientific-professional conference: “Education of persons with disabilities – current conditions
and perspectives” Skopje, R. N. Macedonia. pp. 18-30 (ISBN: 978-608-238220-3 (Faculty of
Philosophy); 978-608-217-111-1 (University of Tetovo, Faculty of Pedagogy); 978-608-
65438-8-4 (Association of special educators and rehabilitators in RNM).
http://hdl.handle.net/20.500.12188/24531 - Rashikj Canevska О., Chichevska Jovanova N., Karovska Ristovska A., Bojadzhi M.
(2020). Perzistance of Primitive Reflexes in Children with Cerebral Palsy and at Risk
Children- Poster Presentations. 32 nd European Academy of Childhood Disability Annual
Meeting 2020 – Poznań, Poland.
https://www.researchgate.net/publication/346345622_PosterPresentations–
PERZISTANCE_OF_PRIMITIVE_REFLEXES_IN_CHILDREN_WITH_CEREBRAL_PAL
SY_AND_AT_RISK_CHILDREN - Chichevska Jovanova N., Rashikj Canevska O. (2020). Attitudes of primary school teachers
toward inclusion of students with different disabilities. IV Международной научно-
практической конференции “Актуальные проблемы специального и инклюзивного
образования детей и молодежи”, Ростов-на-Дону – Таганрог, Россия, pp.265-271 (ISBN
978-5-9275-3485-2) (УДК 376 (159.97) ББК 88.9). - Rashikj Canevska О., Chichevska Jovanova N. (2020). Functional abilities of children with
disabilities included in mainstream schools. IV Международной научно-практической
конференции “Актуальные проблемы специального и инклюзивного образования детей
и молодежи”, Ростов-на-Дону – Таганрог, Россия, pp.453-460 (ISBN 978-5-9275-3485-2)
(УДК 376 (159.97) ББК 88.9). - Anastasovska G., Chichevska-Jovanova N. (2018). Social dimension of the inclusive
process in the primary schools in Gevgelija. V International conference “Transformation
towards sustainable and resilient society for persons with disabilities”- 25 Years of Special
Education and Rehabilitation Studies. Ohrid, R.Macedonia, pp.643-654 (ISBN 978-608-238-
145-9). - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2018). Inclusive Education or
Inclusive Special Education. V International conference “Transformation towards sustainable
and resilient society for persons with disabilities”- 25 Years of Special Education and
Rehabilitation Studies. Ohrid, R.Macedonia, pp.175-183 (ISBN 978-608-238-145-9). - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. Mladenovska N. (2018). The Quality of
inclusive education for students with disabilities in the primary school and the secondary
school. IX International scientific conference “Improving the quality of life of children and
youth”. Harkány, Hungary, Part two, pp. 225-233 (ISSN 1986-9886). - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2018). Preschool children: attitudes
toward children with disabilities. IX International scientific conference “Improving the
quality of life of children and youth”. Harkány, Hungary, Part one, pp. 135-142 (ISSN 1986-
9886). - Dimitrova-Radojichikj D., Chichevska-Jovanova N. (2017). Early Intervention: Needs and
Satisfaction of Parents. Eurlyaid Conference 2017 „Early Childhood Intervention: For
meeting sustainable development goals of the new millennium“. Belgrade, Serbia, pp.361-367
(udc 376.1-056.26/.36-053.2; 316.356.2:159.9; 364.4:316.356.2) - Kostikj Ivanovikj V., Chichevska-Jovanova N. (2016). Factors that impact the quality of life
of adults with intellectual disabilities. International Scientific and Vocational Conference:
Contemporary Theoretical and Practical Trends in Special Education and Rehabilitation,
Ohrid, pp. 426-439. - Kostikj Ivanovikj V., Chichevska-Jovanova N. (2014). Quality of life in adults with
intellectual disability: self-assessment versus assessment by others. Conference proceedings
of IV International conference: Modern aspects of special education and rehabilitation of
persons with disabilities, Ohrid, pp. 526-538(ISBN 978-608-238-050-6) - Petrushevska M., Chichevska-Jovanova N. (2014). Theory of mind in students with mild
and moderate intellectual disability. Conference proceedings of IV International conference:
Modern aspects of special education and rehabilitation of persons with disabilities, Ohrid, pp.
363-374 (ISBN 978-608-238-050-6) - Bogatinova T., Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2014). A child with
special educational needs: familial and social challenge. Conference proceedings of IV
International conference: Modern aspects of special education and rehabilitation of persons
with disabilities, Ohrid, pp. 481-493. (ISBN 978-608-238-050-6) - Keskinova A., Chichevska-Jovanova N., Ajdinski G. (2014). Stress in families with
intellectually disabled child. Conference proceedings of IV International conference: Modern
aspects of special education and rehabilitation of persons with disabilities, Ohrid, pp. 17-29
(ISBN 978-608-238-050-6) - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2014). Barriers in inclusive education
in the Republic of Macedonia, Conference proceedings of International conference: Modern
education – conditions, challenges and perspectives, Shtip, pp.119-125. (ISBN 978-608-242-
001-1) - Чичевска-Јованова Н., Димитрова-Радојичиќ Д., Тодорова С. (2014). Дете со
первазивно нарушување: поттик или стигма, Прв симпозиум за первазивни развојни
нарушувања: Научните достигнувања во функција на практиката, Струга, стр.203-211.
(ISBN 978-608-65438-3-9) - Dimitrova-Radojičić D., Čičevska-Jovanova N., Rašić-Canevska O. (2014). Predškolska
inkluzija: stavovi i znanja o inkluziji, Tematski zbornik V međunarodna naučno-strucna
konferencija: Unapređenje kvalitete života djece i mladih, Igalo, Crna Gora, str. 69-75. - Rašić-Canevska O., Čičevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojičić D. (2014). Comparison of
the life quality of persons with acquired and inborn disability, Tematski zbornik V
međunarodna naučno-strucna konferencija: Unapređenje kvalitete života djece i mladih,
Igalo, Crna Gora, str.110-118 - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova-Radojichikj D. (2013). Individual Educative Plan for
pupils with Special Educative Needs. International Symposium „Еducation between tradition
and modernity”. Ohrid, pp.330-337. (ISBN 978-608-238-012-4 (Part two)) - Chichevska Jovanova N., Rashich O., Trifunovska M. (2010). Improving quality of life
through the MOVE program. Tematski zbornik radova Prve međunarodne konferencije
“Specijalna edukacija i rehabilitacija – nauka i/ili praksa” Sombor, str. 247-258. (ISBN 978-
86-913605-1-1) - Ајдински Љ., Јачова З., Димитрова Д, Чичевска Н. (1998). Општествено-
економските аспекти на образованието и воспитанието на децата и младината со
пречки во развојот во сегашните услови на транзиција. Зборник на трудови,
Општествената транзиција и образованието, Скопје, стр. 344-352. (ISBN 9989-
00000000)
Труд со оригинални научни/стручни резултати, објавен во зборник на трудови од
научен/стручен собир - Костиќ-Ивановиќ В., Чичевска-Јованова Н. (2015) Квалитетот на живот – тренд на
современата специјална едукација и рехабилитација, Прва конференција на тема
„Тимски пристап во медицинската рехабилитација на децата со попреченост“,
Гостивар, стр. 51-57. (ISBN 978-608-65438-7-7)
Апстракти објавени во зборник на конференција (меѓународна) - Rashikj Canevska, O., & Chichevska Jovanova, N. (2024). The evolution of disability
perspective models and their impact on inclusive education. Bildirı Özetleri Kitabı: Özel
Eğitimde Disiplinlerarası Yaklaşımlar (6–8 Aralık 2024, İstanbul Aydın Üniversitesi) (pp.
127). İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Engelsiz Yaşam Uygulama
ve Araştırma Merkezi. - Rashikj Canevska О., Chichevska Jovanova N., Troshanska J., Ramadani Rasimi T.,
Dimitrovska K. (2023). First reactions and future expectations of parents of children with
developmental disabilities. 10th International Conference: Research in Education and
Rehabilitation Sciences, Zagreb. - Troshanska J., Ramadani Rasimi T., Chichevska Jovanova N., Rashikj Canevska O.
(2023). Healthcare access barriers for individuals with autism: The awareness of medical
professional. 10th International Conference: Research in Education and Rehabilitation
Sciences, Zagreb. - Chichevska-Jovanova N., Dimitrova Radojichicj D. Inkluzivno obrazovanje učenika sa
smetnjama u razvoju u Republici Makedoniji, Knjiga sažetaka 8. međunarodnog
znanstvenog skupa, Zagreb, Hrvatska 27.-29. rujan 2012. - Keskinova A., Chichevska – Jovanova N., Ajdinski G. Socioeconomic status of the
families with children with intellectual disability, Knjiga sažetaka 8. međunarodnog
znanstvenog skupa, Zagreb, Hrvatska 27.-29. rujan 2012. - Чичевска-Јованова Н., Димитрова – Радојичиќ Д. Индивидуален образовен план
за ученици со посебни образовни потреби, Меѓународен научен симпозиум
„Воспитанието и образованието меѓу традиционалното и современото” Охрид, 22-
24 септември 2011. - Димитрова-Радојичиќ Д, Чичевска-Јованова Н. Проблеми на семејството: фокус
на потребите на родителите на децата со пречки во развојот, Симпозиум со
меѓународно учество: Рана интервенција и развојни нарушувања, Охрид, 19-21 мај
2011. - Димитрова-Радојичиќ Д, Чичевска-Јованова Н. Индивидуален образовен план,
Зборник на резимеа, Меѓународна конференција: 60 години воспитание,
образование, рехабилитација и вработување на лицата со инвалидност во Р.
Македонија, Битола, 27-29 мај 2010. - Велиновска М., Чичевска-Јованова Н., Анализа на цртежот кај учениците со
лесна ментална ретардација, Зборник на резимеа, Меѓународна конференција „60
години воспитание, образование, рехабилитација и вработување на лицата со
инвалидност во Р.Македонија“, Битола, 27-29 мај 2010.
- Чичевска-Јованова Н., Рашиќ О., Трифуновска М., Приказ на случај по MOVE
програмата, Зборник на резимеа Меѓународна конференција „60 години
воспитание, образование, рехабилитација и вработување на лицата со инвалидност
во Р.Македонија“, Битола, 27-29 мај 2010. - Димитрова-Радојичиќ Д, Чичевска-Јованова Н. Инклузијата во Република
Македонија, Меѓународна конференција, Скопје, 4-5.12.2009. - Chichevska Jovanova N., Dimitrova D., Langher V. Ricci M.E. Studio degli
atteggiamenti verso l’inclusion in Macedonia IV congres international, Marseille, 23-25
avril 2009. - Chichevska Jovanova N., Dimitrova Radojichic D., Inclusive cultures, policies and
practices, 12th international conference, Inclusive education in the Balkan countries
policy and practice, book of abstracts, Ohrid, 2009. - Димитрова-Радојичиќ Д, Чичевска-Јованова Н, Киткањ З, Ајдински Љ,
Компентенциите на дефектолозите во предучилишните установи, посебните
училишта, редовните училишта и рехабилитационите установи, Меѓународна
конференција: Улогата на дефектологот во институционалниот и
вонинституционалниот третман на децата со посебни образовни потреби, Зборник
на резимеа, 15 години Институт за дефектологија, Скопје, 2008. - Ајдински Г, Чичевска-Јованова Н, Димитрова-Радојичиќ Д, Високото образование
на дефектолошкиот кадар во Република Македонија, Меѓународна конференција за
едукација на дефектолошкиот кадар, Китен, 2002. - Боризовски В., Чичевска Н., Ортопедски мани на ΄рбетниот столб и нивното
влијание врз виталниот капацитет, Зборник на резимеа, Студентски дефектолошки
семинар, Охрид, 2000.
Партиципација во национални и меѓународни проекти
- „Осовременување на Универзитетските наставни програми по рана интервенција –
UPDEIT“ финансиран од Националната агенција за европски образовни програми и
мобилност преку програмара Еразмус+. (2022 – 2024). Erasmus+ 220 HED: UPDEIT
– Updating University Curricula on Early Intervention 2021-1-МК01-КА220-HED-
000022981 - УНИЦЕФ – Развој на ситуациона анализа за рана детска интервенција (2022).
- „Биди ИН, биди ИНклузивен, биди ИНклудиран (Be IN, be Inclusive, be Included)“,
Foundation for education and cultural initiatives “Step by step”, and Foundation “Save
the children”, financed by the European Union (2021). - „Developing new software for psychomotor reeducation of children with Autism (RCA –
Reeducation for Children with Autism)“. Co-Funded by the Erasmus+ Programme of the
European Union (2020- 2022). - „Заеднички јазик во училиштата“ –Проект во рамките на програмата Еразмус+ за
имплементација на МКФ (Меѓународната класификација на функционирање,
попреченост и здравје, СЗО 2001) во училиштата (01.09.2018-31.08.2021). - „Инклузивното образование во редовните средни училишта во Република
Македонија“ Филозофски факултет (2017/2018). - 2017-ЕU – funded Twinning Project: “Further improvement of the system for
development and implementation of the National Qualifications Framework” – Mk 13
IPA SO 02 15 (assessor). - Учесник во проект финансиран од Фондот за иновации и технолошки развој со
посредство на Гордиан системи „Систем на сензори Carry, за паметна (smart)
анализа на податоци за навиките и моделите на однесување на стари лица и лица со
инвалидност“ (01.02.2016-31.01.2017 год.). - „Регионална подршка за инклузивно образование“, финансиски поддржан од страна
на Советот на Европа (15.06-30.06.2015). - A Program for Full Socialization of Special Needs Children Into Their Communities,
This Project is funded by the European Union (17-18.03.2014). - „Модернизација во образованието”-Ученици со посебни образовни потреби
(2009/2010). - „Модернизација во образованието”-Работа во училница со ученици со посебни
потреби (2006/2007). - ,,Подобрување на животните услови на децата со церебрална парализа во
Р.Македонија” со Handicap Internacional . - „Во Фокус” со ТЕМПУС програмата: ,,Унапредување на згрижувањето и третманот
на деца со пречки во развојот”, ГТЗ во координација со Министерството за труд и
социјална политика.
.